niedziela, grudnia 21, 2008

"Nie przyszedłem znieść, ale wypełnić"

Właśnie zdałem sobie sprawę, co (być może) znaczą te słowa. W paradoksalnych okolicznościach. Oto w Wikipedii, w haśle "Tora" znalazłem następujący fragment: "Chrześcijanie są zwolnieni od ścisłych przepisów prawa Tory, danych wyłącznie Żydom, poprzez wypełnienie się Starego Testamentu przyjściem Mesjasza".

Do tej pory wspomniane "wypełnić" miało dla mnie znaczenie dość abstrakcyjne. Teraz jednak, tak mi się zdaje, schwyciłem pewien sens. Otóż my, chrześcijanie, wierzymy, że niektóre z przepisów Starego Przymierza straciły swą wagę wraz z przyjściem Chrystusa. Dlaczego? Bo szczegółowe zasady były tylko i aż przygotowaniem do wielkiego, wszechogarniającego prawa miłości. Jesteśmy w tym podobni do dziecka, które najpierw uczy się reguł ("nie wolno zabierać cudzych rzeczy", słyszy chłopczyk sięgający po cudzą zabawkę w piaskownicy), a dopiero potem zaczyna nabierać zrozumienia tak abstrakcyjnego pojęcia jak miłość. Kiedy zaczniemy naprawdę kochać, nie będziemy potrzebowali norm regulujących każdy wycinek naszego życia. Wystarczy miłość Boga, siebie i bliźniego, własne sumienie i niewielka liczba ogólnych wytycznych (takich jak Dekalog), które pokierują naszymi poczynaniami. O czymś podobnym pisał w swych listach święty Paweł.

W tym właśnie sensie wiele z nakazów Starego Prawa "wypełniło się" — to znaczy przestało obowiązywać, wykonało już swoje zadanie.

Teraz tylko cała trudność w określeniu, z których zasad jesteśmy zwolnieni, które natomiast trzeba zachować...

3 Comments:

Blogger Piotr Podróżnik said...

A Kazanie na górze? I rozmowy w Wieczerniku?

Czy nie są to nowe wytyczne?

środa, marca 04, 2009 12:47:00 PM  
Anonymous Anonimowy said...

Świetny wpis. Znalazłem Twojego bloga w google.

niedziela, lutego 10, 2013 6:36:00 AM  
Blogger Staszek Krawczyk said...

Dziękuję i życzę miłej lektury na reszcie naszego bloga! Nie jest już wprawdzie aktualizowany, ale jak widać, przeglądam nowe komentarze i czasem nawet odpisuję.

niedziela, lutego 10, 2013 10:59:00 AM  

Prześlij komentarz

<< Home